Opslag Nedslag. Danske kunstnerbøger

Udstilling på Det Kgl. Bibliotek,
30. september 2016 - 11. marts 2017 Rotunden-01
Kurateret af Thomas Hvid Kromann.
Udstillingsarkitekt: Christina Back.

Arrangementer ifm. udstillingen:
De unge og de tunge: Nanna Debois Buhl og Jytte Rex 29. november 2016 kl. 17
Artist talk med Tal R 24. januar 2017
Samtid/Fremtid - en rundbordsdiskussion 22. februar 2017

Pressen skrev:
"Det er et virkelig inspirerende, indsigtsfuldt og samtidig indbydende sammensat overblik, som biblioteket præsenterer os for, hvor selv de formidlende værktekster er veloplagt stimulerende på en måde, man sjældent ser. Både bognørder og nybegyndere kan her få skærpet appetitten for kunstnerbogens uanede muligheder." (Mette Sandbye, Weekendavisen)

"Eksemplerne er rige og man går derfra med følelsen af at have set alle afskygninger af genren. (...) Udstillingen formår at præsentere kunstnerbogen i al dens kunnen. Der mangler stort set ingen form for kunstbog, ingen samtidskunster der ikke er til stede og det er en let leg at gå på opdagelse i udstillingens inventar af kunstbøger." (Sarah Guldager Wilstrup, Magasinet Kunst)

"Udstillingen er bestemt værd at se, fordi den viser, hvor mangfoldigt kunstnere de seneste 60-70 år har arbejdet med bogen som medie, og dermed hvor overraskende kunstnerbøger kan være." (Torben Weirup, Berlingske Tidende, fire stjerner)

”En sjældent vellykket udstilling af kunstnerbøger […] en original og kreativ kuratering.” (Rune Gade, Information)

Læs også I DO ARTs reportage.

Pressemeddelelse
"En stor udstilling i Den Sorte Diamant viser for første gang et dansk overblik over den voksende genre kunstnerbøger. Udstillingen OPSLAG NEDSLAG – Danske kunstnerbøger viser værker fra seks årtier - både bøger af mastodonter som Asger Jorn, Per Kirkeby, Sven Dalsgaard og Tal R og en række helt nye værker af bl.a. Amalie Smith og Lea Porsager. En kunstnerbog er ikke en bog om kunst, men slet og ret en bog som kunst. Kunstnerbogen er et værk i sig selv og kan samtidig fungere som en formidling af en række udtryksformer som foto, tegning, grafik og tekst. Der er i disse år fornyet interesse for kunstnerbøger. OPSLAG NEDSLAG viser seks tværsnit i kunstnerbogens historie og stilistiske univers, som den på dansk grund har udviklet sig siden slutningen af 1950'erne og frem til i dag. Sigtet ligger på den tematiske og materielle spændvidde gennem nedslag, der sætter fokus på mediet, tilblivelsen, stilretninger inden for genren og den historiske kontekst. Udstillingens temaer perspektiveres desuden via otte hovedkunstnere, hvis kunstnerbøger på forskellig vis belyses gennem rumlige installationer og supplerende kunstværker. Den masseproducerede kunstnerbog har siden 1950'erne været en velegnet måde, hvorpå kunstnerne kunne distribuere deres kunst uden om gallerier, museer og andre institutionelle begrænsninger. Materielt set spænder bøgerne vidt: fra Sven Dalsgaards små pamfletter distribueret pr. post og til Martin Larsens værk i otte bind på lige knap 6.000 sider; fra standardbøger og til værker, der på forskellig vis eksperimenterer med omslag af sandpapir, eller som Per Kirkebys smukke blå, tid er helt og aldeles blå! På udstillingen kan man også få lejlighed til at se pionerværket Fin de Copenhague ("Københavns endeligt"), som Asger Jorn og franskmanden Guy Debord udgav i 1957. Jorn og Debords kulørte montageværk har et omslag af såkaldt matricepap (et restprodukt fra avisproduktionen), der har en helt særegen stoflighed. Matricepappet betyder, at oplagets 200 eksemplarer alle har et unikt omslag. For første gang siden bogen blev trykt i maj 1957 er flere eksemplarer til stede i samme rum, idet udstillingen viser hele seks eksemplarer. Udstillingen har desuden fokus på processen fra materiale til bog, idet man kan se aldrig tidligere udstillet materiale fra private arkiver tilhørende bl.a. Tal R, Bjørn Nørgaard, Jesper Fabricius, Lene Adler Petersen og Asger Jorn. En femtedel af værkerne er udstillet, så gæsterne kan bladre i dem. Det er en særdeles levende og aktuel praksis, der vises på Det Kongelige Bibliotek, der efter sammenlægningen i 2017 med Danmarks Kunstbibliotek, vil besidde landets suverænt største samling af kunstnerbøger. De mere end 100 kunsterbøger suppleres af rumlige installationer Udstillingen er kurateret af Thomas Hvid Kromann, ph.d. og forsker på Håndskriftsamlingen. Kromann er specialist i kunstnerbøger og medredaktør på standardværket Danske kunstnerbøger (2013)."